Skip to content

Care Drive vezetés elemző
és irányító rendszer

Cégünk a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal pályázatán, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból nyert támogatás segítségével a Five Stars Bt-vel konzorciumi együttműködésben fejleszti a Care Drive vezetés elemző és irányító rendszert, amely alkalmas a közúti utas szállításban résztvevő járművek (buszok) menetstabilitását figyelni, figyelembe véve az adott útszakasz jellemzőit, a sofőr viselkedését és a jármű műszaki állapotát. Segítségével jelentősen megelőzhetőek a sofőr, a jármű műszaki állapota, illetve az útviszonyok figyelembe nem vételéből származó balesetek, katasztrófák. A projekt innováció tartalma, hogy Mesterséges Intelligenciákkal elemzi a vezetés során szerzett adatokat, összehasonlítja más, hasonló körülmények között szerzett adatokkal és javaslatot tesz a járművezetőknek a helyes és biztonságos vezetési viselkedések végrehajtására.

 

Hírek

2020.01.01.

Elkezdődött a projekt megvalósítása

2020. év főbb eseményei

Megkezdődött a buszos személyszállítási szolgáltatás tevékenységeinek strukturált felmérése, a minőségi és biztonsági jellemzők formalizálása. 

Megkezdődött az adatforrások azonosítása illetve felkutatása, további szükségessé váló adatgyűjtő hardver és szoftver eszközök, szenzorok bevonásának tervezése. 

Megkezdődött a szenzorok rendszerintegrációjának áramköri és gépészeti tervezése. Megkezdődött a kutatási célnak megfelelő MI eszközrendszerek, tanuló modellek felkutatása illetve megalkotása. 

Telepítésre került az utaztatási szolgáltatás vezénylési és ellenőrzési alaprendszere. Megkezdődött a keretrendszernek adatainak elemzését végző tanuló adatbázis felépítése, kialakításra kerültek az automatikus vezénylés tanulórendszerének input-adatait előállító lekérdezések, szűrők, adatformázó eljárások, meghatározásra kerültek a mérési kulcs-indikátorok.

Nagy erővel folyik a fedélzeti szenzorok adatgyűjtő rendszerének fejlesztése, a szenzorok azonosítása és integrációjának tervezése. 

Folyamatban van a CAN-bus alapú adatgyűjtés rendszertervének elkészítése és szűrő-formázó szoftverkomponense. Ezzel párhuzamosan a feladatba bevont teszt jármű(vek) útvonal-adatai is rögzítésre kerültek.

Kiválasztásra került a begyűjtött adatok tárolására, lekérdezésére, szűrésére a megfelelő műszaki megoldás. 

Megkezdődött a gépi tanulás, automatikus mintafelismerése. A forrásadatok szűrésének, kivonatolásának finomhangolásával megkezdődött a tanuló modellek összehasonlító tesztelése. 

Megkezdődött az utaztatási szolgáltatás erőforrás-kezelésének, vezénylésének rendszerét megvalósító keretrendszer fejlesztése, telepítése.

2021. év főbb eseményei

Megkezdődött az automatikus vezénylés lehetőségeinek kutatása. Kifejlesztettük a vezénylés és erőforrás-gazdálkodás folyamatainak és döntési pontjainak formális logikai vagy informatikai fogalom- és eszközrendszerrel való leírását, és annak megvalósítását. 

Finomítottuk a gépjármű vezetési stílusának elemzését, a menetbiztonsági jellemzők mellett a gazdálkodási jellemzőket is bevonva az elemzésekbe. Az up-to-date adathalmazt kiegészítettük a tételes szervizköltségekre, azon belül is a kopó-fogyó alkatrészek elhasználódási üteme és a járművet vezető gépkocsivezetők vezetési stílusa, szokásai között összefüggést keresve. 

Kialakítottuk a menet-adatok gyűjtésének, vezényléssel való összerendelésének, szűrésének és tanulásra – kiértékelésre való formázásának és a tanuló modulba való betöltésének felhasználói és adminisztrátori szintű eszközrendszerét. További folyamatos elemzésekkel, adatkutatással vizsgáltuk a modell, a tanítás és a kiértékelés minőségét, megbízhatóságát és relevanciáját. Az elemzések eredményeivel folyamatosan finomítottuk mind a modellt, mind a tanítás, mind a kiértékelés folyamatát és eszközeit. Az időszak végére egy stabilan működő, a munkamenetbe beilleszthető módszer alakult ki az adatgyűjtésre, előszűrésre, elemzésre, és szükség szerint az újratanításra. 

Megtörtént az elemzési eredmények sztenderd megjelenési formátumának elkészítése, az adatbázis beágyazása vagy behivatkozása, és elkezdtük kutatni a humán-erőforrás-kezelési módszereket, amelyekkel a gépkocsivezetők biztonságos és gazdaságos vezetési gyakorlatát honorálni lehet, a kedvezőtlenebb eredményeket produkáló gépkocsivezetők számára pedig ösztönző módon tudjuk visszavezetni az elemzési eredményeket. 

Megkezdtük a fedélzeti kamera rendszer tervezését, kidolgoztuk a személyiségi jogok védelmének primer megoldásait, hogy megkezdhessük a video-adatgyűjtést a harmadik szakaszban megvalósuló utaslétszám és -mozgás elemző megoldás kutatásához.

2022. év főbb eseményei

A fejlesztés 3. szakaszában elsősorban az utasok utastérbe való be- és kilépésének, valamint az utastérben való mozgásuknak elemzését célzó kutatás-fejlesztési feladatokra koncentráltunk. Arra voltunk kíváncsiak, hogy az elkészült mintafelvételeket milyen formában érdemes tárolni, elemezni – értelmezni. A fejlesztés ezen szakaszának célja, hogy, modellezhetővé váljon az utasok mozgása a járműbe való belépéstől a kiszállásig, figyelhető legyen a járművön belüli pozíciója és pályája, beleértve az ülő- és állóhelyek igénybevételét, illetve a kockázatosabb zónák.  Kutatásaink arra vezettek minket, hogy érdemesebb az utas-trajektóriákat, mint meg nem személyesített objektumokat a busz alaprajzi vetületén síkkoordinátákkal leírt pályaként értelmezni, és a kamerák perspektivikus ábrázolását transzponálni. 

Folytatódtak az korábbi mérföldkövek során átadott eredmények tesztelése, hibakezelése, és a változtatások visszavezetése.

2023. év főbb eseményei

Túl vagyunk egy sikeres és eredményes helyszíni ellenőrzésen, mely az első két projektév teljes pénzügyi és projektmegvalósítására vonatkozott. Az Irányító Hatóság mindent rendben talált a konzorciumi tagok lelkiismeretes és pontos munkájának köszönhetően.

 

A projekt adatai

Kedvezményezettek:
FIVE STARS Idegenforgalmi Szolgáltató Betéti Társaság – konzorciumvezető és 
WEBváltó Számítástechnikai és Internet-adatbanki Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság – konzorciumi tag

Projekt címe:
Care Drive

Szerződött támogatás összege:
276 161 800 Ft

A projekt azonosító száma:
2019-11.1-PIACI-KFI-2019-00007